مراسم اختتامیه سیوهفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، عصر روز گذشته با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، استاندار لرستان، رئیس دانشگاه لرستان و جمع دیگری از مدیران دانشگاهی کشور در سالن شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد.
تأثیرات جشنواره قرآنی بر دانشجویان
در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید از سوی نفر اول رشته قرائت تحقیق آقایان، علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان به بیان سخنان کوتاهی پرداخت.
رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه میان قرآن کریم و عترت پیوند ناگسستنی وجود دارد، گفت: در این جشنواره تلاش شده است تا قرآن و عترت در کنار یکدیگر قرار گیرد و امید است این رویداد منشأ برکات بسیار برای دانشگاه باشد.
وی با بیان اینکه عمق و ژرفای قرآن کریم بیپایان است، افزود: توسل به قرآن، نیازهای روحی و معنوی را از بین میبرد، چراکه این کتاب آسمانی، کلمه طیبه بوده و استکبار و نظام سلطه در مقابل آن از بین رفتنی هستند.
رئیس سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینکه حق ماندنی و باطل از بین رفتنی است، تصریح کرد: جشنوارهها به جوانان و دانشجویان میآموزند که مسئولیتپذیر باشند و به عهد خود وفا کنند. دانشجویان نیز در این جشنواره آموختهاند سلیمانیوار رفتار کرده و خود را مانند شهدا فدای جامعه، قرآن و عترت کنند.
تدوین اطلس جامع دانشجویان قرآنی لرستان
در ادامه این مراسم حجتالاسلام والمسلمین حبیب حاتمی کنکبود، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای لرستان با اشاره به اینکه قرآن در همه ساحتهای زندگی اثرگذار است و هر گونه استفاده از قرآن، همراه داشتن و عمل به آن موجب سعادت است، گفت: امام راحل(ره) تا حدی اهتمام به قرآن داشتند که در طول ایام سال در ایام غیر ماه رمضان هر ۱۰ روز یک بار و در ماه مبارک رمضان هر سه روز یکبار قرآن را ختم میکردند، این نشان از این است که این ابر مرد قرن معاصر فهمیده است که قرآن چقدر در زندگی اثر دارد.
حاتمی با بیان اینکه امید میرود میزبانی از جشنوارههای قرآنی موجب رفع محرومیت شود، بیان کرد: میزبانی از سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاههای سراسر کشور برای استان توفیق است، بدون شک برکات قرآن برای کل استان لرستان و برای دانشگاهها و آموزش استان لرستان موجب برکت است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای لرستان با بیان اینکه به برکت این جشنوارهها باید آیات قرآن تبیین گردد تا خلق خدا احساس آرامش کنند، گفت: به پیوست سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت در دانشگاه لرستان اطلس جامع قرآنی دانشگاههای استان تا پایان اردیبهشتماه سال آینده تدوین میشود.
حاتمی، هدف از تدوین اطلس جامع قرآنی دانشگاههای لرستان را شناسایی چهرههای قرآنی کل دانشگاههای استان دانست و گفت: اگر در دانشگاههای کل استان چهرههای قرآنی شناسایی شوند سال بعد میتوان نهضت قرآنی را در دانشگاهها ایجاد کرد.
تحقق اهداف سند دانشگاه اسلامی با برگزاری جشنوارهها
در بخش دیگری از این مراسم پیام وزیر علوم تحقیقات و فناوری به سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم قرائت شد. متن این پیام به شرح زیر است:
جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور یکی از برگهای زرین فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور است و اکنون که بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد. این جشنواره به مثابه شجره طیبهای است که ثمرات آن در عرصههای مختلف فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و کشور به اراده و عزم دانشگاهیان قرآنی در حفظ ارزشهای دینی و قرآنی عجین شده است.
این جشنواره مجموعهای از فعالیتهای قرآنی و عترت است که بر پایه ایمان، اخلاق و باورهای دینی بنا نهاده شده است و پس از فراز و نشیب سالهای مختلف حیات طیبه خود اکنون به یک رویداد بزرگ و غنی برای حفظ و استمرار معنویت و ارزشهای الهی در کشور تبدیل شده است.
نقشآفرینی مؤثر دانشجویان قرآنی در صحنههای فرهنگی و اجتماعی کشور جلوههای پرطراوتی از طنین روحافزای قرآن و عترت را به ذهن متبادر میسازد که با تقویت این باور و نشاط معنوی میتواند موجبات تحقق اهداف سند دانشگاه اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بهویژه راهبردهای تأکید شده مقام معظم رهبری را با محوریت معنویت و اخلاق فراهم نماید.
در عرصه اخلاق و معنویت همچون دیگر عرصهها، هر یک از اجزای این جشنواره پویا، سرمایهای نمادین در محیطهای دانشگاهی به شمار میرود و سهم مهمی در ارتقای دانش، بینش و رفتارهای دینی و قرآنی دانشجویان کشور داشته است.
بیتردید تقویت و ارتقا فعالیتهای دینی و قرآنی در محیطهای علمی و دانشگاهی افزون بر شکوفایی و بالندگی استعدادهای فردی دانشگاهیان منجر به تربیت انسانهایی در تراز دانشگاهیان مطلوب انقلاب اسلامی میشود.
ظرفیتهای موجود در دانشگاهها از جمله کانونهای قرآن و عترت، هیئتهای مذهبی و مجموعههای فعال دانشجویی در حوزههای مختلف دینی و قرآنی با روحیه و عزمی که دارند، قطعاً افقهای روشنی از پیشبرد دانشگاه را برای تقویت و اعتلای معنوی دانشگاهها و نیز توان علمی، بصیرتی و معرفتی کشور در رسیدن به قلههای کمال نمایان خواهد ساخت.
از اینرو بر خود لازم میدانم که ضمن گرامیداشت این رویداد با عظمت قرآنی و پاسداشت خدمات ارزنده همکاران عزیزم در دانشگاه لرستان و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نسبت به حضور گرم و معنوی متسابقان حاضر در این جشنواره به ویژه برگزیدگان جشنواره، داوران و استادان قرآنی دانشگاهها و مراکز علمی کشور ادای احترام داشته و عزت و سربلندی روزافزون تمامی این عزیزان را از درگاه خداوند متعال مسئلت کنم.
استقبال دانشجویان از تلاوت شورانگیز شاکرنژاد
در ادامه این مراسم، پیام تصویری حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها پخش شد و پس از آن حامد شاکرنژاد، قاری بینالمللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلامالله مجید پرداخت.
در زمان تلاوت شاکرنژاد جمع بسیار زیادی در سالن محل برگزاری این مراسم حضور یافته بود. همچنین شاکرنژاد به درخواست سیدمهدی تحویلدار، مجری مراسم به اجرای ابتهال حبالحسین (ع) نیز پرداخت که مورد توجه حاضران قرار گرفت.
در بخش دیگری از این مراسم آیتالله عبدالکریم فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به بیان سخنانی پرداخت.
فضیلت تلاوت قرآن
وی با اشاره به ایام اردیبهشت و گرامیداشت روز معلم، گفت: مرحوم شهید مطهری یک پیامی نسبت به مکاتب غربی و شرقی دارد. شرقیها اعتقاد داشتند تاریخ شش دوره دارد که شامل کمون اولیه، بردهداری، فئودالیته، سرمایهداری، سوسیالیست و کمون ثانویه بوده و غربیها نیز میگویند تاریخ سه دوره دارد. دوره کودکیِ تاریخ دوره دین و خداست، دوره جوانی، دوره فلسفه است اما الان دوره بلوغ تاریخ است. بشر نه دین میخواهد و نه فلسفه، بلکه بشر علم دارد.
فرحانی تصریح کرد: برخی از اساتید دانشگاه الازهر من را دعوت کرده و از من یک سؤال در مورد ولایت پرسیدند، گفتند این ولایت از کجای آیات قرآن آمده است. من یکی از آیات سوره مبارکه اعراف را بیان کردم. اما یک سؤال از آنها پرسیدم و گفتم نظر شما در مورد حرف آگوست کنت چیست. تاریخ سه دوره دارد نه شش دوره، آیا حرف کنت درست است؟ به من گفتند نظر شما شیعیان چه چیزی هست. من هم فرمایش آقای مطهری را تحویل دادم و گفتم آقای مطهری میگوید تاریخ سه دوره دارد دوره کودکی تاریخ دوره جهل است. دوره جوانی تاریخ دوره علم است. قرآن در مورد دوره جهل میگوید دوره بدو نبوت است. در مورد دوره علم هم میگوید دوره ختم نبوت است. من آیات مربوط به این را نمیخوانم چون وقت نیست.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی صحبتهای خود به بیان روایتی در فضل قرائت قرآن پرداخت و بیان کرد: امام صادق فرمود به همه بگوئید سه دفتر برای هرکس وجود دارد. در یکی از دفتر نعمتها و در دفتر دیگر حسنات نوشته میشود. نعمتها بر حسنات غلبه میکند و دیوان گناهان باقی میماند. در این شرایط خطیر و در موقف حساب که هیچ چیزی ندارد، قرآن جلو میآید و میگوید خدایا من قرآن هستم، این بنده تو، شبها قرآن خوانده است، سختی کشیده است، قرآن میگوید من از او راضی هستم تو هم از او راضی باش. بعد به او گفته میشود بخوان و بالا برو، امیدوارم برگزاری این مسابقات و این مراسم در روز قیامت موجب شفاعت همه ما شود.
تجلیل از برگزیدگان جشنواره سی و هفتم
در بخش دیگری از این مراسم از برگزیدگان برخی رشتههای سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم تجلیل به عمل آمد. از جمله افرادی که در این بخش تجلیل شدند، میتوان به تعدادی از کارشناسان قرآنی دانشگاههای کشور، خبرنگار ایکنا و جمعی از بانوان برگزیده جشنواره اشاره کرد.
فعالیت قرآنی دانشگاه محدود به کانونها نشود
در ادامه این مراسم که بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم به بیان سخنانی پرداخت.
کلانتری اظهار کرد: روشنگری غرب در گذشته عنصر اساسی و قوام بخش عقلی است که داعیه این را داشته و دارد که میتواند بریده از وحی و بریده از منابع قدسی به حیات خود ادامه بدهد.
وی با بیان اینکه فرهنگ غربی بدون از منابع قدسی اعتقاد داشت که بدون وحی، میتواند از نابالغی به در آمده، مسیر خود را پیدا و سعادت و شقاوت را تشخیص بدهد، گفت: این تفکر بر این باور بود که میتواند به نوعی بریده از کانون معنویت و حیات خودش ادامه داده و تمدن جدید را بنویسد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه نگاه بدون بهرهگیری از معنویت که محصول آرزوها و امیدهای عصر روشنگری بود، چند قرنی در این جهان سیطره پیدا کرد به شکلی که در ساحتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و روانی خودش را نشان داد، افزود: به تدریج و گام به گام وجه منفی و چالشهای این تمدن خود را نشان داد، به گونهای که بسیاری از متفکران و وفاداران به عصر روشنگری از آن دوری کردند.
کلانتری با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی اول و دوم با قحطیهای بزرگ تا امروز انبوهی از مسائل اخلاقی و مسائل اجتماعی، فرهنگی، آسیبها، فروپاشی خانواده، جرم، جنایت و انبوهی از مسائل که همه و همه در نتیجه دوری از سرچشمه وحیانی است، شکل گرفت، افزود: انسانی که خود ادعا داشته میتواند مستقل از وحی و به دور از هرگونه معنویتباوری و حیات خودش ادامه بدهد، امروز سرافکنده از آن مسیر بازگشته است کمااینکه بسیاری از مسائلی که امروز با آن دست به گریبان است، ناشی از دوری از معنویت است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز راهحل و کلید حل تمامی مسائل بشریت در پرتو بازگشت به سخنان خالق بزرگ زمین و زمان است، خاطرنشان کرد: دوری ما از قرآن آغاز تمامی مشکلات است چراکه زندگی بدون قرآن غیرقابل تحمل است و آرامش در قرآن تجلی پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه امروز ما بیش از هر جا در متن دانشگاهها به کلام قرآن نیاز نیاز داریم چراکه با قرآن مسائل اجتماعی برطرف میشود، گفت: با قرآن و انس با قرآن مسائل فرهنگی، اخلاقی و عقلانیت رشد پیدا میکند و در پرتو قرآن است که عقل مهذب شکل میگیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه بیش از پیش باید به تقویت کانونهای قرآن و عترت در دانشگاهها بپردازیم که با توجه به بودجهای که سال ۱۴۰۱ در عرصه فرهنگی شکل گرفته امیدواریم این مهم تحقق پیدا کند، گفت: فعالیتهای قرآنی دانشگاهها از طریق دانشجویان انجام میشود.
وی با بیان اینکه برنامههای قرآنی را باید تکثیر کرد هر یک از عزیزانی که در این جشنواره حائز رتبه شدهاند باید هر کدام یک کانون فرهنگی باشند و فعالیت قرآنی را تکثیر کنند، گفت: برنامهریزی جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم به شکلی است که همه دانشجویان با هر سلیقه هنری، پژوهشی، فناوری و هر نگاهی میتوانند در آن شرکت کنند.
کلانتری از تشکیل دارالقرآنها در دانشگاهها خبر داد و با بیان اینکه در برخی از دانشگاهها دارالقرآنها شکل گرفته و منشأ خیرات و اثرات زیادی بوده است، خاطرنشان کرد: تشکیل دارالقرآن در دانشگاهها امکان پیگیری منظمتر مباحث قرآنی را در دانشگاهها فراهم میکند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: فعالیتهای قرآنی محدود به کانونهای قرآن و عترت نباشد و تمامی دانشجویان چه در قالب انجمنهای علمی چه در قالب تشکلها، هیئتها و هستههای فناور که امکان استفاده از ظرفیتهای قرآنی را دارند، در ترویج فرهنگ قرآنی تلاش کنند.
مداحی محمد قاسمی از دانشگاه تبریز که رتبه اول رشته مداحی این دوره از مسابقات را به دست آورده است، بخش دیگری از برنامههای مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم بود و بعد از آن اعضای گروه تواشیح شاهد که رتبه اول این دوره از مسابقات را به دست آورده است، به اجرای برنامه پرداخت.
پایان بخش این مراسم تجلیل از برگزیدگان بخشهای مختلف سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم بود.
نظر شما